چگونه یک دامنه خوب برای سایت خود انتخاب کنم؟

نام دامنه شما هویت شما در وب است. شما می‌خواهید مطمئن شوید که نام دامنه‌ای را که انتخاب می‌کنید نه تنها برای کسب و کار شما مناسب است، بلکه پیدا کردن آن برای کاربران و همچنین تبلیغ آن نیز آسان باشد. به همین دلیل پس از دو مقاله «دامنه چیست؟» و «پسوندهای مختلف دامنه را بشناسید!» حال به نحوه انتخاب نام دامنه و تأثیر نام دامنه بر سئو می‌پردازیم. تا زمانی که تصمیم به طراحی وب سایت گرفته‌اید، این مقاله بتواند در انتخاب بهترین نام دامنه برای سایت به شما کمک کند. قبل از ادامه خواندن این مقاله بهتر است نخست یک مفهوم کلیدی را توضیح دهیم.

 چرا نام دامنه مهم است؟ فرض کنید مخاطب وب سایت شما در جمعی دوستانه موضوعی را از وبسایت شما تعریف می‌کند. و نام وبسایت شما را در ادامه مطرح می‌کند. نام وب سایت شما باید به شکلی باشند تا جای ممکن در ذهن افرادی که در آن جمع بودند، بماند. بنابراین بخش مهمی از این مقاله به چگونگی افزایش ماندگاری نام دامنه در ذهن افراد می‌پردازد.

 انتخاب نام دامنه

تعداد کاراکتر نام دامنه

 نام دامنه باید کوتاه باشد. در فاجعه آمیز ترین حالت ممکن! حداکثر ۱۵ کاراکتر برای نام دامنه در نظر می‌گیرند. نام دامنه اگر کوتاه باشد، به دو دلیل مفید است: یک یادآوری آن، دو تایپ آن در مرورگر اینترنتی جهت باز کردن وب سایت

 برخی از افراد نیز برای آن که از این مقوله به نفع خود استفاده کنند. از حروف اول یک سری از کلمات یک دامنه می‌سازند برای مثال عبارت شرکت کسب و کار اینترنتی را فرض می کنیم به shke تبدیل می‌کنند. بله! این نام کوتاه است. اما باید به این موضوع توجه کنید نام یک دامنه باید معنی را نیز همراه خود داشته باشد، که پایینتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

نام دامنه تطبیق دقیق یا غیر دقیق مسئله این است!

 در انتخاب نام دامنه در این مورد بین کارشناسان سئو اختلاف نظر است و هر کدام دلایل خود را دارند. در این مقاله ما به طور کامل این موضوع را شفاف خواهیم کرد.

 اما قبل از ادامه دادن به این موضوع بهتر است بپرسیم دامنه تطبیق دقیق چیست؟ فرض کنید کسب و کار شما دارای یک کلمه کلیدی اصلی به نام طراحی سایت است. اگر شما دامنه tarahisite.com یا webdesign.com را خریداری کنید به آن  Exact Match Domainمی گویند. البته کارشناسان آن را دامنه کلمه کلیدی یا Keyword Domain نیز می گویند.

 کارشناسان گروه اول معتقدند دامنه تطبیق دقیق تا سال ۲۰۱۲ ایده بسیار عالی بود و هر وب سایتی که کلمه کلیدی خود را در دامنه می‌آورد به راحتی به صفحه اول گوگل می‌رسید. بنابراین گوگل در آن سال با آپدیت Exact Match Domain به این غائله خاتمه داد. اما حقیقت ماجرا در این است که سئوی فارسی با سئوی انگلیسی متفاوت است و عموم کارشناس های سئو در ایران تفاوتی بین این دو قائل نمی‌شوند.

ما به شما می گوییم که دامنه تطبیق دقیق به رشد سئو در سئو فارسی کمک می‌کند! اما فرض کنید شما با دامنه kahridkafsh.com در رتبه ۱ گوگل حضور دارید. اما شما چیزی را از دست می‌دهید و آن نام تجاری و برند است. خرید کفش به سختی می‌تواند نام یک برند شود.

دامنه‌های تطبیق نسبی

دامنه‌های تطبیق نسبی چیست؟

Partial Match Domain به معنی دامنه‌ ای است که یک واژه همراه با یک کلمه کلیدی آورده شده باشد. به این دامنه‌ها دامنه‌های تطبیق نسبی می گویند.

 نام برند نام دامنه

 بهترین انتخابی که شما در نام دامنه می‌توانید داشته باشید. انتخاب نام برند در دامنه است. چنین انتخابی باعث ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطبان می‌شود و اگر مخاطبان شما نتوانند به طور دقیق نام برند تان را به یاد بیاورند. به نحوی آن را در گوگل سرچ می کنند و گوگل وب سایت شما را پیشنهاد می‌دهد.

 هر وقت کاربران بیشتری نام دامنه شما و یا نام تجاری شما را در گوگل جستجو کنند و یا در سایر سایت‌ها  از نام تجاری شما بگویند. به این حالت اصطلاحاً می گویند وب سایت شما دارای popularity بالایی است. در موردی به آن سیگنال نام تجاری نیز می گویند. یعنی اگر من بنویسم دیجی کالا یک سیگنال تجاری از وب سایت استاد وب برای سایت دیجی کالا در نظر گرفته می‌شود.

اما طبیعتاً خواهید گفت خوب این موارد چه ارتباطی به نام دامنه دارد؟! باید بگوییم که در ابتدای راه سایت شاید خیلی به چشم نیاید! اما روزی در گذشت زمان از این اینکه نام تجاری را برای دامنه خود ثبت کردید، خرسند خواهید شد!

عدد در دامنه

 وجود عدد در دامنه باعث کاهش رتبه سئو یک سایت نمی‌شود. اما استفاده از عدد دارای مشکلاتی است. برای مثال دامنه mesal1.com در نظر بگیرید. وقتی نام این دامنه به گوش من برسد، شاید آن را به این صورت: mesalone.com تایپ کنم. بنابراین توصیه می‌شود از عدد در دامنه استفاده نکنید.

عدد در دامنه

 عدم استفاده از خط تیره در دامنه

 به هیچ عنوان در دامنه از خط تیره و عدد استفاده نکنید. باید بگوییم که خط تیره بر سئوی شما تأثیر منفی می‌گذارد. وجود خط تیره در url وب سایت‌ها مسأله‌ای بسیار طبیعی است، اما وجود آن در دامنه برای سئو مضر است.

 نام دامنه تداعی کننده باشد!

 بهتر است دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید، تداعی کننده مفهومی باشد که به کسب و کار شما مرتبط است. برای مثال استاد وب ترجمه‌ی کلمه web master است. این کلمه برای فردی که می‌شنود، مفهومی را ذهنش تداعی می‌کند که مرتبط به اینترنت، وب، طراحی سایت و چیزهایی مشابه این موارد است. کوتاه است، ساده است، منحصر به فرد است، بنابراین با یک بار شنیدن احتمال بیشتری دارد، در ذهن بماند.

 گاهی می‌توان از نام‌های استفاده کرد که عجیب باشند، این عجیب بودن نام دامنه می‌تواند باعث ماندگاری بیشتر در ذهن‌های مخاطبان شود. نگران کلمات کلیدی در نام دامنه هم نباشید تصور کنید نام Apple برای گوگل مساوی با گوشی تلفن همراه، آیپد، مکینتاش، استیو جابز و … است. بنابراین بهتر است روی نام تجاری خود سرمایه گذاری کنید و مورد آخر در انتخاب نام دامنه به هیچ عنوان عجله نکنید.

استفاده از پسوند مناسب برای دامنه

 پیشنهاد ما به شما استفاده از پسوند محبوب .com است. زیرا محبوب‌ترین دامنه در بین کاربران جهانی است و از دید کاربران دارای اعتبار به مراتب بالاتری است. به هیچ عنوان از دامنه‌های رایگان استفاده نکنید. این امر به شدت برای سئوی وب سایت مضر است. از دامنه‌های biz و us نیز استفاده نکنید. زیرا بسیاری از سایت‌های اسپم با این پسوندها در بستر اینترنت حضور دارند.

 پسوند ir. برای سئو یک وب سایت در سئوی فارسی تأثیر گذار است. اما به علت تحریم کشور ایران از بسیاری از ابزارهای اینترنتی نمی‌توانید استفاده کنید برای مثال نمی‌توانید از گوگل ادوردز استفاده کنید. 

استفاده از پسوند مناسب برای دامنه

 جلوگیری از رقبا

 بهتر است دامنه‌های مشابه از نظر املایی، همچنین دامنه اصلی با پسوندهای شناخته‌شده را به نام کسب و کار خود ثبت کنید. برای مثال اگر com. دامنه‌ی اصلی شماست. پسوندهای .org و .net و … را جهت جلوگیری از سودجویی رقبا ثبت کنید. برای تأثیر سئوی فارسی حداقل .ir خریداری کنید تا رقیبان شما از نام تجاری شما برای کسب و کار خود بهره می‌گیرند

 تمدید دامنه

 در گذشته ثبت دامنه تا بیست سال هم امکان داشت. اما امروزه به نهایتاً ۵ الی ۱۰ سال رسیده است. از نظر سئو تمدید یک دامنه به بالاترین حد ممکن تأثیر قابل توجهی دارد. زیرا برای موتورهای جستجو نشان دهنده این موضوع است که کسب و کار مربوطه در کار خود جدیت دارد و حداقل برای ۵ الی سال ۱۰ سال آینده برنامه‌ی کاری دارد. موضوع بسیار مهم‌تر آن است که به هیچ عنوان تمدید دامنه خود را فراموش نکنید! زیرا افراد زیادی به دنبال سود جویی از دامنه های پر اعتبار هستند.

 دامنه با املای اشتباه

 برخی از افراد به جهت آنکه که دامنه مورد نظر خود را پیدا نمی‌کنند، دامنه‌هایی با غلط املایی ثبت می‌کنند. طبیعتاً در این مورد وقتی فردی نام وب سایت شما را بشنود، در هنگام تایپ احتمالاً شکل درست آن را  تایپ می‌کند. بنابراین با این حرکت خلاقانه باعث می‌شوید، که مخاطب شما راهی وب سایت‌های دیگر یا حتی رقبایتان شود.

 نتیجه گیری

 در این مقاله به طور کلی راجع به نحوه انتخاب نام دامنه و تأثیر نام دامنه بر سئو صحبت کردیم. اگر بخواهیم تمام این مقاله  را بسیار کوتاه بگوییم، خواهیم گفت: دامنه شما باید کوتاه، معنی دار، منحصر به فرد، دارای معنی، بدون عدد و خط تیره، دارای پسوند مناسب باشد و بهتر است از نام تجاری خود در دامنه استفاده کنید. از ابزارهایی مانند nammesh در انتخاب نام دامنه استفاده کنید.

Leave A Comment