کاربرد NAT در مودم و شبکه

❓NAT چیست و چگونه کار می کند؟

نت nat زمانی معرفی شد که با گسترش پیدا کردن شرکت ها و استفاده بیشتر و بیشتر از آدرس های IP توسعه دهندگان اینترنت به این نتیجه رسیدند که امکان تمام شدن آدرس های IP وجود دارد و از آنجایی که این آدرس میبایستی یونیک باشد، پس لازم بود به روشی تعداد این IP ها افزایش پیدا کند، NAT چیست؟ اگر بخواهیم این مفهوم را متوجه شویم لازم است بدانیم NAT مخفف Network Address Translation است به عبارت ترجمه آدرس شبکه به این معنی که زمانی که ما چند آی پی در شبکه داریم که به صورت PRIVATE هستند زمانی که این IP ها میخواهند وارد اینترنت شوند و شبکه WAN را ببینند یعنی شبکه اینترنت را ببینند این آی پی های private به ای پی های public ترجمه میشوند یعنی آی پی های خصوصی به آی پی های عمومی ترجمه میشوند که نوع عملکرد این nat را میخواهیم امروز در این مقاله بیان میکنیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

NAT چیست؟
برای آشنایی با تکنولوژی NAT و اینکه بدانید تعریف nat در شبکه چیست، خوب است بدایند NAT به مخفف عبارت Network Address Translation است. و در آدرس دهی های خصوصی یا به اصطلاح Private مورد استفاده قرار میگیرد. این راه حل به سازمان و شرکت ها امکان ایجاد آدرس های خصوصی IPv4 در شبکه­ های LAN خود را داده که در عین حال بتوانند به درستی با اینترنت نیز ارتباط برقرار کنند.

در واقع نات به عنوان راه حلی کوتاه مدت برای مشکل آی پی تعبیه شد که در ادامه مفصل تر توضیح خواهیم داد.

آشنایی با مفهوم IP Address
منظور از آدرس در شبکه و اینترنت، IP Address است. هر وسیله‌ ی متصل به شبکه، یک شناسه‌ی خاص به اسم آی‌ پی دارد. آدرس آی‌ پی در هر نوع شبکه‌ ای وجود دارد، در شبکه‌ ی بزرگ اینترنت و همین‌ طور در شبکه‌ های کوچک خانگی برای هر یک از وسایل IP Address تعریف می‌شود تا دسترسی به آن امکان‌پذیر باشد.

آدرس آی‌ پی یک عبارت عددی ۳۲ بیتی است که به ۴ عدد تقسیم می‌شود. به عبارت دیگر برای هر عدد، ۸ بیت وجود دارد و لذا ۲ به توان ۸ حالت مختلف دارد. در نتیجه هر عدد 0 الی 255 است.

چرا nat به وجود آمده است؟
NAT در شبکه چیست و چگونه کار می کند؟ همانطور که در بالا خواندیم نت آی پی های داخل شبکه را به آی پی های عمومی تبدیل میکند، یکی از دلایلی که در بالا مطرح کردیم کم بود تعداد ip ها بود اما اگر بخواهیم دقیق تر این موضوع را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که NAT به دلایل امنیتی به وجود آمده است این موضوع را در نظر بگیرید که شما با آی پی های خود میتوانید هر وبسایتی را مشاهده کنید و وارد شبکه ی اینترنت شوید اما آیا از شبکه ی اینترنت هم میتوانند به راحتی وارد سیستم شما شوند؟! کمی ترسناک و شاید کمی خنده دار به نظر بیاید، پس الان متوجه شدیم که یکی از دلایل بسیار مهمی که NAT به وجود آمده یعنی آی پی های ما را به آی پی های عمومی ترجمه میکند برقراری امنیت است.چرا nat به وجود آمده است ؟ | رایانه کمک

قابلیت Nat در مودم چه کاربردی دارد؟
nat در مودم چیست؟ دقیقا اصلی ترین کاربرد نت یا نات NAT را میتوانید در مودم ها مشاهده کنید یکی از کارهای مودم این است که آدرس های داخلی که شما در شبکه LAN یعنی local area network مشاهده میکنید که همان آی پی های به عنوان مثال رنج 192.168.1.0 است را به آی پی های public و یا عمومی ترجمه میکند، یعنی شما درخواستی را با سیستم خود با آدرس آی پی خود به سمت مودم ارسال میکنید، مودم این درخواست را با آدرس پابلیک شما وارد محیط اینترنت میکند و به این صورت شما وارد محیط اینترنت میشوید اما نه با ip سیستم خود بلکه با آی پی public که از طرف شرکت ارائه دهنده اینترنت برای اکانت اینترنت شما در نظر گرفته شده است.

بررسی انواع nat یا Network Address Translation
ما چندین نوع NAT داریم که برای یادگیری بهتر این مفهوم بهتر است با انواع NAT آشنا شویم.

Dynamic NAT چیست؟
در داینامیک NAT و یا Dynamic NAT ما یک سری رنج آی پی global یعنی جهانی داریم و یک رنج از آپی های private و یا داخلی داریم ، حالا فرض کنید شما به عنوان یک کاربر میخواهید وارد اینرنت شوید، با شروع کار به شما یک آدرس global داده میشود که به صورت اختصاصی به سیستم شما تعلق میگیرد و میتوانید با آن وارد شبکه اینترنت شوید ، زمانی که کار شما تمام شد پس از مدتی این آدرس آزاد میشود و دیگر کاربر ها میتوانند از این آدرس استفاده کنند، یعنی در این حالت به هیچ عنوان یک آدرس global یا جهانی به دو آدرس تعلق نمیگیرد یا بهتر بگوییم دو آدرس داخلی شبکه به یک آدرس global ترجمه نمیشود و هر آدرس داخلی با یک آدرس جهانی منحصر به فرد وارد شبکه اینترنت میشود.

Static NAT چیست؟
سوال دیگری که مطرح است Static nat چیست؟ روش استاتیک نت و یا Static NAT به این معنی است که برای هر آدرس شبکه داخلی یا lan یک آدرس global در نظر گرفته میشود ممکن است بگویید این که شبیه داینامیک نت شد اما نه دقت کنید گفتم برای هر آدرس داخلی یک آدرس global در نظر گرفته میشود، در داینامیک آدرس برای شما رزرو میشود و اگر شما از نت جهانی قطع شوید این آدرس به سیستم دیگری تعلق میگیرد اما در این حالت چنین نیست، فرض کنید شما 200 کاربر دارید و 200 آدرس global که معمولا چنین چیزی ممکن نیست مگر شما پیکربندی کنید ، در این حالت میتوانیم از روش استایتک نت استفاده کنیم.

Policy NAT/PAT چیست؟
Pat در شبکه چیست؟ یکی دیگر از انواع nat روش Policy-based NAT به شمار میورد که در این حالت NAT برا استاس شرایطی انجام میشود که ما به عنوان ادمین شبکه مشخص کرده ایم، یعنی در این حالت اگر IP مبدا آدرس خاصی باشد و یا IP مقصد آدرس خاصی باشد به نوع خاصی ترجمه آدرس آی پی انجام میشود که ما مشخص کرده ایم و اگر این چنین نباشد و خارج از سیاست های تعیین شده از طرف ما باشد یعنی این ترافیک ها با سیاست های مشخص شده تطبیق پیدا نکرده است و بدون اینکه ترجمه شود ارسال خواهد شد!!!

Dynamic PAT NAT with overload چیست؟
روش Dynamic PAT NAT with overload برای بیشتر کاربرانی که میخواهند به اینترنت متصل شوند استفاده می شود. این روش به این صورت است که فقط به کاربرانی که نیاز به استفاده از اینترنت دارند آدرس Global اختصاص داده می شود ، در غیر این صورت آدرسی برای کاربر در نظر گرفته نمیشود ، در کنار این آدرس جهانی یک شماره پورت هم در نظر گرفته میشود ، که این شماره پورت این امکان را به کاربران میدهد که همزمان بتوانند از یک آدرس Global استفاده کنند یعنی چند آدرس LAN که آدرس های اختصاصی هستند به یک آدرس Global ترجمه میشوند اما با شماره پورت های متفاوت، در این روش دستگاهی که عمل PAT را انجام می دهد اطلاعات پورت و IP ها را ردیابی می کند و براساس آنها جدول NAT را تشکیل می دهد.

Nat در مودم چیست؟
از قابلیت‌ های مهم یک مودم می‌توان NAT را نام برد. با استفاده از این قابلیت، مودم آدرس‌ های داخلی را به آدرس های معتبر جهانی که روی بستر شبکه خارجی و اینترنت قابل استفاده هستند، تبدیل می‌ کند.

منظور از Source nat در شبکه چیست؟

  • Source NAT آدرس منبع را در عنوان IP یک بسته تغییر می‌دهد. همچنین ممکن است در هدرهای IP پورت مقصد را نیز تغییر دهد. استفاده معمولی از این روش به منظور هدایت بسته‌های ورودی به مقصد یک آدرس، هدایت پورت عمومی به یک آدرس و یا کنترل پورت IP خصوصی داخل شبکه است.

Nat در شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟
-NAT یک تکنولوژی است که از آن برای ارسال و دریافت داده ها استفاده می کنند، NAT در واقع یک راه حل است که به صورت کوتاه مدت می توان مشکل کمبود آی پی را حل نمود و از آن برای آدرس دهی خصوصی استفاده کرد.

Leave A Comment