دستورات پرکاربرد CMD در پشتیبانی شبکه

به عنوان یک مدیر سرور و یا پشتیبان شبکه، ابزارهای مفید و پرکاربردی را می توانیم برای تست ارتباط و مانیتور کردن ارتباطات شبکه به کار ببریم تا بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن نسبت به رفع ایرادات یا قطعی شبکه و سرویس و ارائه خدمات پشتیبانی شبکه اقدام نماییم.
یکی از این ابزارهای پرکاربرد Command Prompt ویندوز است که در این سری از مقالات قصد معرفی و توضیح ابزارها و دستورات پرکاربرد CMD را داریم.

دستور ping : اولین ابزاری که در پشتیبانی شبکه با آن سر و کار داریم دستور ping است که هم در CMD و هم در PowerShell قابل استفاده است. از ابزار ping می توان برای تست ارتباط شبکه بین دو دستگاه استفاده نمود.
Ping کردن با استفاده از IP Address


Ping کردن با استفاده از Host Name

همان طور که در تصاویر بالا مشاهده کردید. Ping کردن و دریافت پاسخ از Host مربوطه به معنای این است که ارتباط شبکه بین دو دستگاه برقرار است.
ابزار ping از پروتکل ICMP برای ارسال و دریافت بسته ها استفاده می کند. توجه داشته باشید که امروزه به دلیل مسائل امنیتی بر روی اغلب سرورها و دستگاه های شبکه، پروتکل ICMP توسط فایروال Block می شود.
بنابراین عدم دریافت پاسخ ICMP به منزله قطع بودن ارتباط شبکه نیست.
دستور ping در ویندوز به صورت پیش فرض 4 بسته ICMP ارسال می کند. برای ping کردن متوالی از دستور ping به صورت زیر استفاده می کنیم :

Ping 8.8.8.8 -t

با نگه داشتن هم زمان ctrl و c می توانیم ping کردن را متوقف کنیم.
سایز بسته های ICMP در ویندوز به صورت پیش فرض 32 بایت است. برای تنظیم سایز بسته ها به اندازه دلخواه از دستور ping به صورت زیر استفاده می کنیم : (Maximum Size = 65500)

Ping 8.8.8.8 -l 25000

دستور tracert : یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد پشتیبانی شبکه که تحت عنوان trace route هم شناخته می شود و برای رهگیری بسته های در هنگام عبور از شبکه استفاده می گردد. کار اصلی tracert در اصل شناسایی hop های (روترها) سر راه یک بسته از مبدأ تا مقصد است. برای استفاده از trace route به ترتیب زیر دستور را وارد می کنیم : 

tracert 8.8.8.8

برای تسریع فرآیند trace route و برای اینکه منتظر resolve شدن hostname هر کدام از hopها نمانیم می توانیم دستور tracert را به صورت زیر استفاده کنیم :


tracert -d 8.8.8.8

Leave A Comment